Dyslexia-dysgraphia
Alte probleme

Dislexo-disgrafia

Dislexo-disgrafia înseamnă “dificultăți de citire, a fost numit initial “orbire la cuvânt și considerată a fi o problemă vizuală. Unul dintre cei mai vechi scriitori pe această temă, Dr. Hinshelwood, a fost chirurg oftalmolog, poate fi considerat responsabil pentru accentul pus inițial pe problemele vizuale. Studiile recente indică limbajul și problemele auditive ca fiind cauzele fundamentale. Ascultarea este abilitatea de bază necesară pentru comunicarea verbală și o scădere a capacității de ascultare poate împiedica dezvoltarea limbajului. Prin urmare, copilul se confruntă cu probleme atunci când vine vorba de timp pentru a aborda sarcinile lingvistice mai complexe de scriere și citire. În cazul în care sunetele vorbirii nu s-au auzit corect, ele nu pot fi transmise cu precizie de simboluri. Emisfera stanga a creierului este principalul centru de prelucrare a limbajului. Pentru ca sunetele sa ajunga la creier eficient, urechea dreaptă trebuie să își asume un rol de lider în ascultare, deoarece urechea dreaptă comunica direct cu emisfera stângă. Dr. Tomatis susține că copiii cu dislexo-disgrafie nu au reușit să atingă dominația urechii drepte și că, prin urmare, ordinea în care au auzit sunetele devine amestecată. În cazul în care folosesc uneori urechea stângă și, alteori, urechea dreaptă, ca ureche principală, sunetele pot ajunge la creier, la viteze diferite, astfel încât literele vor fi amestecate. Acest lucru duce la erori de inversare, cum ar fi scris “a fost” ca “a tost sau pronunțând “spaghete“, ca “pisghete“.

Cum se aplica

Echilibrul între cele două emisfere ale creierului este de o importanță fundamentală în depășirea dislexo-disgrafiei.

Ambele emisfere joacă un rol în limbajul de procesare, dar rolurile lor sunt diferite. Capacitatile vizuale trebuie să se combine cu cele auditive pentru a da sens cuvantului scris. Această coordonare se întâmplă cu ușurință atunci când emisfera stângă se ocupă în principal de abilitatile auditive și emisfera dreaptă de capacitățile vizuale. În dislexo-disgrafie, traseul care permite analiza fonica a fost deteriorat. Terapia prin sunet poate ajuta la restabilirea funcționării acestui traseu și pentru a reduce cauza problemei. Tomatis spune: “Am citit cu urechile noastre … urechea este organul limbajului, calea pentru asimilarea limbii, cheia pe care o controlează, receptorul reglând fluxul de ele.” Terapia prin sunet poate ajuta la stimularea și exercitarea urechii, încurajând-o să primească și să interpreteze un sunet într-un mod eficient. Muzica este o serie foarte organizată de sunete pe care urechea trebuie să le analizeze. Prin urmare, ascultarea muzicii este un mod excelent pentru un copil să învețe cum să perceapă sunetele într-un mod organizat, sau în alte cuvinte, pentru a asculta. Volumul mai mare de sunet la urechea dreaptă, care este redat în toate înregistrările din terapia prin sunet, înseamnă că urechea dreapta este încurajat să devină urechea principală. Când această poziție dominantă a urechii dreapte este atinsă, problema de inversare va dispărea.

Vor fi si beneficii suplimentare precum câștigarea încrederii în forțele proprii și cresterii stimei de sine. Copiii cu dislexo-disgrafie au adesea sentimente de inferioritate, după eșecurile repetate. Este nedrept că ei trebuie să încerce de multe ori decât oricine altcineva pentru a obține numai rezultate mediocre. Terapia prin sunet poate oferi ajutor emoțional imediat, pentru că este o metodă de tratament care nu necesită un efort suplimentar din partea copilului. Este o terapie de susținere ce nu face trimiterere constantă la propriile lui deficiențe, astfel frustrarea cu care se confruntă este eliminată, iar dificulățile lingvistice eliminate. Odată ce copilul este capabil de a primi și de a interpreta un sunet precis și ușor, capacitatea și motivația de a comunica este mult crescută. Astfel, elevul problemă este transformat într-un elev receptiv și motivat.

Exercitii de citit cu voce tare:

Copiii care se confruntă cu dificultăți de citire pot începe acest exercițiu după primele zece-douăzeci de ore de ascultare. Copilul se află într-o poziție dreaptă, dar confortabila și citește cu voce tare în timp ce ține mâna dreaptă în apropiere de gura, ca și cum ar deține un microfon imaginar. Aceasta are ca efect psihologic “pornirea” vocii. În același timp, terapia încurajează dominanta urechii dreapte, care este necesară pentru conversia de succes a simbolurilor vizuale în sunet. Acest exercițiu ar trebui să fie făcut de cincisprezece minute în fiecare zi, și poate fi continuat până cand problemele cu citirea sunt rezolvate. Încurajați copilul transformând terapia într-un joc distractiv. Dati copilului o atenție pozitivă în timp ce acesta citește și acest lucru va crea o asociere pozitivă între citire și voce tare.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.